Tvorba webu a web, coby vizitka

Tvorba webu už dávno není jedinou možností, jak o sobě dát v online světě vědět. Kvalitní stránky se však mohou podílet na tom, jak působíte na vaše klienty. To, že web neslouží pouze k prodeji, ale jeho primárním úkolem může být sdílení informací a prezentace, svědčí stránky obcí, spolků či městských částí a ostatních skupin.

Co patří mezi nezbytné prvky webových stránek pro tyto a jiné skupiny? Jak se liší jejich účel, dosah a cílová skupina? A na co je dobré si dát pozor?

 

Tvorba webu: odměnou nejsou jen čísla

Tvorba webu a jeho následná textace, struktura a vizuální stránka by měly odpovídat potřebám cílové skupiny. Cílová skupina je v případě obcí či měst pojmem širším, než je tomu v případě spolků, kdy se dosah omezuje na společné zájmy.

Jednou z otázek, kterou si můžete při zakládání webu položit je: Proč se vaše cílová skupina neobrátí na sociální sítě? Jaká je motivace hledat prostřednictvím vyhledávače? Odpověď je v podstatě jednoduchá: Věk. Velká část vaší klíčové skupiny může spadat do generace, pro niž jsou sociální média stále složitá, co se fungování a přehlednosti týče. I ten nejjednodušší web s výrazně oddělenými kolonkami O nás a Kontakt se tím pádem může stát výchozím bodem pro mnohé návštěvníky.

Mezi výhody vaší aktivity na Instagramu či Facebooku je okamžitá zpětná vazba a jednoduchost obměny. K měření návštěvnosti vašich webových stránek a zjištění, kam až se návštěvník proklikal, však také existují potřebné nástroje a často jsou součástí platformy, na nichž jste stránky postavili. Ve stavbě webu pro spolky, města a ostatní podobné skupiny by však neměla být prioritou čísla skrývající počet lajků a množství komentářů.

Vnímejte investici do tvorby webu jako činnost, jejíž výhody prověří čas. Ideálním případem je ten, kdy dokážete sociální sítě a web propojit a zda používáte i offlinové marketingové nosiče (plakáty, letáky, upoutávku v rádiu…). Aktivní propojení se vyplácí při pořádání akcí, náboru nových členů či hlášení podstatných změn. Vaše cílová skupina je širší, než u prodejního webu, zaměřujícího se na nosítka pro děti či kožené brašny. O to pestřejší a flexibilnější by měl být také způsob vaší komunikace s veřejností.

 

Pár společných pravidel

Co chcete tvorbou webu získat: Máte zájem o nové členy? Chcete ukázat, co je na vás výjimečného? Pořádáte akce pro veřejnost, o kterých chcete informovat širší okolí? Mezi důvody, stojícími za založením webu, může být i získání finanční podpory. Investor, který může být zároveň klientem a pravidelným návštěvníkem, rád vidí efekt svých pravidelných příspěvků. Vkusně pojednaný a přehledný web je sám o sobě tichým poděkováním. Při tvorbě webu proto se zkuste se vyhnout následujícím bodům:

  • Přeobrázkováno: Rozpixelované logo spolku či obce v horním rohu, vedle něj pohyblivá prezentace fotek, infantilně ilustrativní obrázek pod článkem a pod tím vších loga všech sponzorů hrající barvami, mačkající se v jednom sloupci. Jde to určitě udělat i jinak. Loga sponzorů mohou být k zobrazení na stránce Kdo nás podporuje, fotky si nechejte pro odkaz galerie a vsaďte raději na ucelenou vizuální komunikaci. Ta možná nebude tak pestrá, ale přinejmenším nebude bolet.
  • Paralýza z možností: Sloupec s nabídkou toho, na co všechno může návštěvník kliknout, by rozhodně neměl mít možnost scrollování. Občas je těžké vložit více témat pod jedno klíčové slovo a chápeme, že chcete návštěvníkovi ukázat všechno. Vsaďte na komunikaci přes sociální sítě, kde můžete aktuality i připomínky o vašich činech sdílet pomocí jednoduchého postu. Zkuste se držet toho, že vaše stránky slouží jako výchozí bod a nabídka by měla být stručná.
  • Stránka stránky pro stránku: Aneb Úplně zbytečný odkaz. Dbejte na funkčnost a každou podstránku, tlačítko či odkaz si dobře rozmyslete. Může se tak stát, že vytvoříte tak trochu zrůdnou síť odkazů, v jejichž hlubokých vodách návštěvník zapomene i na to, proč sem přišel.

Příkladů, čemu je vhodné se vyhnout, může být mnoho a vrací nás k otázce priorit. Jiné má zadavatel, který případným spolkem žije už 35 let, a jiné má odborník a grafik, který weby staví. Zkuste se nejdříve zaměřit na případnou konkurenci, či podobné weby.Sami si ověřte, co na vás funguje, co vás na webu odradilo a co naopak inspirovalo. Přejeme trpělivost, odstup a mnoho spokojených návštěvníků vašeho budoucího webu. Chtěli byste více vědět o tom, jak připravit webové stránky. ozvěte se nám do komentáře