Optimalizace pro vyhledávače – máloco má pro úspěšnost webu tak velký význam

Hledání informací, zábavy a zboží nejrůznějšího druhu na internetu je dnes samozřejmostí napříč generacemi. Internet překypuje obsahem, jeho kapacita je neomezená, nebojme se říct nekonečně velká. Co rozhoduje o tom, kterou stránku uživatel rozklikne a bude se jí podrobně věnovat? Samozřejmě, prst na myši drží uživatel Ale jeho rozhodnutí není ani náhodné, ani racionální.

Všechny výzkumy potvrzují, že se rozhodne pro stránky, které mu jeho server nabídne mezi prvními. A tam se objevují ty stránky, jejichž majitelé vědí, že tzv. optimalizaci pro vyhledávače, pro kterou se vžila anglická zkratka SEO, není radno podceňovat. Proč? Jinak by jejich stránky mohly zůstat týdny a měsíce zcela nepovšimnuty.

 

Optimalizace pro vyhledávače. Pro koho? Co vlastně jsou?

Ať si to chceme přiznat, nebo ne, utopické představy autorů sci-fi se pomalu naplňují – moderní technologie si nás začínají podmaňovat. Vyhledávače jsou totiž roboti.
Říká se jim také boti nebo crawleři. Nejsou inteligentní, takže nemají smysl pro humor, nerozumí dvojsmyslům a nejsou kreativní, ale jsou dokonalí a s důsledností až děsivou vyhodnocují textový obsah a odkazy. Porovnají svá data s požadavkem a nabídnou mu to, co podle nich nejlépe odpovídá zadání. Ubohý majitel e-shopu nebo podnikatel s webovými stránkami je jim vydám zcela na milost.
Pokud s nimi nenajde společnou řeč a jeho stránky jim přijdou nedostatečně zajímavé, je odsouzen k živoření.

Člověk versus robot

Máme, co jsme chtěli, o strojové inteligenc lidstvo sní dlouho. Již Alan Turing v 50. letech minulého století vynalezl myšlenkový experiment, v němž předpokládal existenci programů, které se vydávají za lidi (tzv. chatboti)– a představil si situaci, ve které stroj zkusí přelstít výzkumníka a přesvědčit ho, že je člověk. V roce 2014 například chatovací robot jménem Eugene Goostman předstíral, že je sarkastický chlapec z Oděsy, který má ve zvyku neodpovídat na otázky přímo. Rozhovor s ním probíhal přibližně takto: OTÁZKA: Co je větší: krabička od zápalek, nebo Mount Everest? EUGENE: Nemohu si vybrat bezprostředně teď.
Nechám si to k promyšlení na později. Raději mi řekni, odkud vlastně pocházíš ty. Asi třetina porotců byla oklamána, což je dost na to, aby se to dalo počítat za jisté body pro chatbota. Kdyby však měli na své rozhovory více prostoru, bezpochyby by se dopátrali pravdy − totiž že ve skutečnosti Eugene neměl žádné tušení o Himalájích a o sirkách a nechápal vůbec nic. Tvůrci webového obsahu jsou dnes v opačné pozici, na jejich bedrech spočívá pokusit se manipulovat umělou inteligenci, aby – aniž by tušila, co a proč dělá – označila na indexu jejich obsah za nejzajímavější.

Probojovat se na výsluní prvního místa

Je to trochu boj Davida s Goliášem, ale jde to. Odborníci, kteří se v branži pohybují, hovoří o alchymii nebo mravenčí práci.
To je pochopitelné, protože porazit nejen konkurenci, ale i protivníka s radikálně odlišnou mentalitou a jiným způsobem práce není hračka. Většinou spojí síly zkušený SEO profesionál s programátorem, grafikem a správcem serveru. Co je sympatické – nejedná se o žádné obchodování s větrem typu Jak zaujmout u pracovního pohovoru. Boti nedají na dojmy, zde nastupují matematická data a na faktech založené analýzy.

Návratnost investice téměř okamžitá

Výsledky optimalizace webových stránek pro vyhledávače jsou hmatatelné a obvykle přicházejí rychle. Seriózní poskytovatelé uvádějí 3 – 6 měsíců, ale již během prvního měsíce je možné vysledovat, zda je nakročeno správným směrem.
Zvýšení návštěvnosti komerčních internetových stránek znamená automaticky zvýšení poptávky a rostoucí zisk. Proto se vyplatí investovat a pověřit zkušenou firmu specializující se na SEO a přidružené služby,

Kolikery webovky prostudujete při nákupu nebo shánění služeb přes internet? Vnímáte vlastnictví webu jako nutnost pro každého člověka, který chce podnikat.? Pokud podnikáte, kolik procent vašich zákazníků se k vám dostalo prostřednictvím internetu?